“100 jaar BRM” 200 km 11.09.2021 te Lier & Doornik

Op 11 september 1921 om 5 h 20 in de ochtend vertrokken aan de Porte Maillot in Parijs 88 fietsers voor een rit van 200 km die hen via Dreux naar Chartres bracht en daarna terug naar Parijs met een passage aan het kasteel van Rambouillet. Voor het eerst gebeurde dat zonder begeleiding van ploegkapiteins. Deelnemers dienden zelf in te staan voor hun bevoorrading en een vooraf vastgelegd parcours te volgen. 77 onder hen bereikten opnieuw Parijs binnen de opgelegde tijdslimiet van 16 uur en meteen was het eerste “Brevet Randonneur Français” een feit.

Die 11e september was meteen het begin van een lang en gaandeweg ook mondiaal avontuur dat vandaag nog altijd voortduurt. Het Brevet Randonneur Français evolueerde in 1976 tot het Brevet Randonneur Européen om in 1983 te vervellen tot het Brevet des Randonneurs Mondiaux.  BRM’s kan je intussen in meer dan 60 landen fietsen, van de laagvlakten van Bangladesh tot de Chileense Andes en van de aardgasvelden van Oezbekistan tot de theeplantages in Sri Lanka. De Porte Maillot als symbolische startplaats van een mooi en boeiend avontuur ligt intussen evengoed aan de poorten van de Taj Mahal, in de schaduw van Machu Picchu of onder de bollen van het Atomium.

Dit eeuwfeest wordt in alle landen waar de Audax Club Parijs een vertegenwoordiger heeft op 11 september 2021 gevierd. Zo ook in België. En uiteraard doen we dat door een BRM van 200 km te organiseren. Twee zelfs.

Als land met een rijke fietstraditie heeft België niet enkel grote kampioenen voortgebracht maar ook straffe randonneurs, sterke clubs en haast mythische start- en aankomstplaatsen. We willen op 11 september 2021 dan ook hulde brengen aan onze eigen randonneursgeschiedenis. We doen dat symbolisch door onze ritten die dag te laten starten in Doornik, zetel van les Audax Tournai en in café Waregem in Lier. Zo verbinden we niet alleen het Noorden en het Zuiden maar eren we ook 2 locaties die bij Belgische randonneurs veel mooie herinneringen bovenbrengen.

Beide ritten gaan langs veelal rustige wegen en hebben een samenlopend middenstuk dat via Anderlecht (waar Aurore Cyclo, onze enige Brusselse club, zetelt) het Pajottenland en een stukje Vlaamse Ardennen de Kapelmuur in Geraardsbergen aandoet. Een centenaire zonder een kasseistrookje zou ongepast zijn.

Ter gelegenheid van deze herinneringsrit wordt een exclusieve medaille en controlekaart uitgegeven door ACP. We hebben er voor iedere deelnemer eentje klaarliggen. En wij doen daar nog een speciaal kaderplaatje bovenop. Het aantal deelnemers wordt beperkt tot 200 (100 in Lier en 100 in Doornik). Het zou fijn zijn als we zoveel randonneurs zouden mogen verwelkomen! Inschrijving vooraf via MyBrevet.cc (startplaatsen Lier of Doornik) is verplicht.