Over Randonneurs.be

Op 21 mei 2005 werd door 10 Belgische lange-afstandsfietsers de vzw Randonneurs.be opgericht. Volgens haar statuten heeft de vzw als doelstelling de promotie van het wielertoerisme, het aanmoedigen van het gehomologeerde lange-afstandsfietsen en het stimuleren van fietsvakanties.

Vooral die tweede doelstelling vormt de kern van de werking van de vereniging. BRM’s (gehomologeerde fietstochten tot 1000 km) en RM’s (gehomologeerde tochten van 1200 km en meer) verlopen wereldwijd volgens hetzelfde stramien en zijn overal onderworpen aan dezelfde regels. Die regels en homologaties worden centraal vastgelegd en beheerd door de Audax Club Parisien (ACP) die hiervoor in elk land wordt bijgestaan door een door  ACP aangeduide vertegenwoordiger. De Belgische vertegenwoordiger is traditioneel de voorzitter van Randonneurs.be.

De vzw is dus de administratieve en organisatorische structuur die ACP in België vertegenwoordigt. Wij beheren de Belgische kalender, zorgen dat alles zo vlot mogelijk verloopt, zijn het aanspreekpunt voor de Belgische organisatoren en staan in voor de praktische afhandeling van de homologaties van de in België gereden brevetten.

Het bestuur bestaat uit volgende personen:

Frank Steenput

Guy Roefs